Klára Langrová
Narodila se v roce 1982 v Kadani. Prošla základním uměleckým vzděláním, ale vydala se na dráhu s ekonomickým zaměřením a pracovala několik let v nadnárodních společnostech.
První obraz na plátno namalovala před 16 lety. Na začátku byla její tvorba hlavně o hledání sebe sama, které vedlo k její první výstavě v roce 2013. V průběhu let se její malířská technika a jedinečný výtvarný projev neustále mění a vyvíjí. Malba je pro ni denní chleba a prostředek k vyjádření emocí a pocitů. Její tvůrčí proces většinou začíná snem nebo vizí, kterou zpracovává nejdříve na mentální úrovni. Teprve poté přichází fáze samotné tvorby.
"Většinou se výsledné dílo liší od mé prvotní představy, protože mysl všeobecně nastavuje velké limity. Nabízí pouze to, co již známe a neznámé nechává skryto. Ve svém tvořivém procesu tato omezení opouštím a nechávám projevit neprojevené a odkrývám, co je skryté. Obraz proto může nabídnout pozorovateli daleko více než je možné vnímat pouhým zrakem. Sama jsem mnohdy překvapena, z jaké hloubky podvědomí dílo vzniká a jaké téma otvírá."
Obrazy se rodí z hloubi její duše a nabízejí témata k zamyšlení a možná i odpovědi na různé otázky ze života. Žádný z jejích obrazů není pouhou dekorací, ale odráží její vnímání světa a rozjímání nad jeho podstatou. Například takto mluví o tématu smrti:
"Smrt je téma, o kterém se radši moc nemluví. Za mnou přišla ve snu a dost mě vyděsila. Proto jsem smrt chtěla ztvárnit jako nový začátek, něco krásného a transformačního a jsem vděčná, že obraz tak vnímají i návštěvníci mých výstav."
Klára ke svým obrazům stále častěji skládá i básně. Někdy vznikne báseň dříve, než obraz, někdy až několik týdnů po něm. Sama se za básnířku nepovažuje, ale chce verši podtrhnout podstatu svých obrazů. I když nejčastěji používá akrylové barvy, neváhá sáhnout ani po suchém a olejovém pastelu, markerech nebo práškových pigmentech. Ráda používá klasické štětce i netradiční nástroje.
"Nejsem malířka, přesto maluji. Nejsem básnířka, přesto čaruji básně na nepopsaný list. Kdož chceš, můžeš si v nich číst."
She was born in 1982 in Kadaň. She received a basic
art education but then started a career with an economic focus and worked for
several years in corporate companies.
She painted her first painting on canvas 16 years ago. In the beginning, her work was mainly about finding herself, which led to her first exhibition in 2013. Over the years, her painting technique and unique artistic expression are constantly changing and developing. Painting is her daily bread, and it means a way of expressing her emotions and feelings. Her creative process usually begins with a dream or vision, which she processes first on a mental level. After that comes the creation itself.
"Most of the time the final painting differs from my initial idea because the mind generally sets great limits. It offers only what we already know and leaves the unknown hidden. In my creative process I let go of these limitations and let the unmanifested things manifest and bring to the fore what is hidden. The painting can therefore offer the observer far more than is possible to perceive with the naked eye. I myself am often surprised from what depths of the subconscious the work is created and what topic it opens up."
The paintings are born from the depths of her soul and offer you topics to think about and maybe even answers to various questions from your own life. None of her paintings is just decoration but reflects her perception of the world and thinking about its essence. For example, this is how she talks about the topic of death:
"Death is a topic that people don't like to talk about. She came to me in a dream and scared me quite a lot. That's why I wanted to portray death as a new beginning, something beautiful and transformative, and I'm grateful that visitors to my exhibitions perceive the painting the same way."
Klára increasingly composes poems to accompany her paintings. Sometimes the poem is created before the painting, sometimes several weeks after it. She does not consider herself a poet, but she wants to underline the essence of her paintings through poetry.
Although she mostly uses acrylic paints, she also likes mixed media and does not hesitate to reach for dry and oil pastels, markers or powder pigments. She uses classic brushes but also non-traditional tools.
I'm not a painter, but I still paint. I am not a poet, but still I write poems on a blank sheet. If you want, you can read.